Genialul Cristi

Vreau să vă povestesc despre colegul și prietenul meu genial cu care am învățat televiziune în anii ’90. De ce spun genial? Pentru că într-adevar era genial, avea idei novatoare și avangardiste, era isteț și autodidact. Vreau să scriu despre el pentru că nu o face nimeni, și, consider că dacă nu scriu, geniul lui se va pierde în negura vremurilor.

Este vorba despre colegul și amicul meu Cristian Grosu, cu care am început în martie 1990 lucrul în Televiziunea Română. Eram amandoi curioși și autodidacți. Ne interesa totul despre aparatura de televiziune a acelor ani, cum funcționează și ce poți face cu ea, exploatând-o la maximum. În felul acesta, am învățat împreună cu Cristi atât aparatura din compartimentul magnetoscoape (MGS) cât și aparatura din studiourile centrale. Mi-aduc aminte cum am numarat odată toate butoanele de la un casetoscop Betacam SP (CVR-75), erau în total 105 🙂

Ne interesau mai ales “butoanele” despre care ni se spunea “La ăsta nu umbli!”, iar noi întrebam: “ok, nu umblu, dar ce face?” Iar raspunsul era întotdeauna: “Nu te interesează pe tine ce face, trebuie doar să știi că nu trebuie să umbli la el!”. A, da? Ok. Mersi. Și în secunda următoare eram la laboratorul de întreținere cu manualul de operare în mână, aflând ce face acel buton. Până la urmă, ne-am dat seama că cei care trebuiau să ne învețe, nu știau nici ei ce face acel buton, dar au învățat să spună că nu se umblă la el.

Dar am avut și colegi din “garda veche” care ne-au înțeles și ne-au ajutat să întelegem mai bine tot procesul de postproducție. Până și directorul tehnic al TVR de la acea vreme, domnul Bogdan Postelnicu, care, văzându-ne preocupați, curioși și autodidacți ne-a dat să citim un articol scris de dumnealui într-o publicație despre televiziune, care se referea exact la subiectul despre care întrebasem. Apoi ne-a spus: “Doar dacă nu înțelegeți ce scrie acolo, veniți să mă întrebați”. Și ce credeți, am înțeles exact cum funcționa, un artificiu făcut de constructorii “sculelor” pentru a corecta o eroare ce apărea numai la montajul liniar, când trebuia să se “lipească” pe banda magnetică, nu doar principalele componente ale semnalului videocomplex (PAL), semanlul video sau cel audio, cele de sincronizare linii și cadre, dar și faza semnalului de sicronizare a culorii. Ehe… ce vremuri…

Și cum vă spuneam, Cristian Grosu era un geniu, era singurul care folosea un canal audio pentru a mixa montajul cu sursele dintr-o singură copiere, folosind insertul audio doar pe un canal, celălalt devenind sursă în timpul înregistrării. Apoi au început și alții să facă la fel. Sau când folosea zeci de linii de EDL (Editing Decision List) la pupitrul de editare Ampex ACE 25 ca apoi să le lanseze în execuție, aparatele funcționând singure o bună bucată de vreme, executând liniile de comandă din EDL. Sau era (aproape) singurul care folosea GPI (General Purpose Interface), comenzi ce puteau fi date (On/Off) altor echipamente cum ar fi mixerul video sau ADO (Ampex Digital Optics), echipamente ce permiteau asignarea de comenzi on/off.

Dar “apogeul” genialității, cel puțin din câte știu eu (din acea perioadă de început), este celebrul generic al emisiunii “Mapamond” pe muzica lui Octave (Octavian Teodorescu). Acest generic a fost realizat de Cristi folosind niște artificii ce numai lui îi puteau trece prin cap. Totul a plecat de la necesitatea de a face cât mai puține copii, deoarece la mai multe copii succesive pe Betacam, imaginea apărea deja puricoasă și de o calitate foarte scăzută. Genericul avea nevoie de cel putin 12-15 imagini diferite, presupunea tot atâtea copii, ceea ce era de neconceput, doarece calitatea se “ducea în bălării”. Astfel, Cristi a gândit un concept pentru a reduce numarul de copii folosind trei casetoscoape ca surse, pe fiecare sursă fiind înlănțuite imaginile cu fade între ele, iar fade-ul era în mod expres dat sub zero din TBC (Time Baze Corrector), pantru a putea face o keyere pe luminanță, tăind doar acel negru de sub zero. O adevărată inginerie pentru acea vreme, iar genialitatea lui Cristi nu se oprește aici.

După episoadele ProTV și B1TV drumurile noastre s-au despărțit. El a continuat să facă lucruri geniale dar nu mai știu eu de ele. Din nefericire pentru toți colegii lui, acum câțiva ani a plecat dintre noi… Să-i fie țărâna ușoară! Am vrut să scriu despre amiciția ce ne-a legat pentru perioada de început a noastră în televiziune pentru că, așa cum am spus și la început, poate că nu va scrie nimeni niciodată despre toate aceste lucruri și e păcat, că se duc, se îndepărtează din ce în ce mai mult în negura timpurilor și într-un final nimeni nu-și va mai aminti nimic despre toate astea… O consider o mică pagină atât în istoria televiziunii cât și în istoria noastră ca indivizi, o pagină ce a pus bazele experienței mele în televiziune. Îți mulțumesc pentru tot Cristi Grosu și te port în amintire ca pe amicul alături de care am învățat televiziune.

bunicutzu

CEO at EML
Da, site-ul este despre experiența profesională căpătată de-a lungul anilor... și câte ceva despre proiecte și spiritualitate. Enjoy!
bunicutzu

Latest posts by bunicutzu (see all)

About bunicutzu

Da, site-ul este despre experiența profesională căpătată de-a lungul anilor... și câte ceva despre proiecte și spiritualitate. Enjoy!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*